Seks grunnleggende behov hos mennesker som ledere og markedsførere bør ta hensyn til

June 9, 2016

Skjermbilde 2016-06-09 kl. 11.24.41

 

Som markedsførere er det vår jobb å knytte relasjoner med våre målgrupper som både tilfredsstiller deres behov og understøtter og bygger merkevaren vi representerer.  Men hvordan vet vi hvilke behov som er ”knappen å trykke på” for å få respons?

Tony Robbins* jobber med utgangspunkt følgende 6 grunnleggende behov som drivkrefter  i mennesker:

  1. Forutsigbarhet:  Behovet for sikkerhet og komfort. Vi vil vite hva som kommer til å skje.
  2. Variasjon: Behovet for å bli stimulert, spenning og oppleve nye ting.
  3. Bety noe: Behovet for å føle seg verdifull og viktig - bli sett.
  4. Relasjoner: Behovet for å tilhøre et fellesskap.
  5. Vekst: Jeg vil utvikle meg og hele tiden lære.
  6. Bidrag: Opplevelsen av at det jeg gjør skaper en forskjell.

 

Les mer om drivkreftene og hvordan ta hensyn til dem i relasjonsbygging og merkevareutvikling her Artikkel Basic needs to rethink marketing

*Tony Robbins er en av verdens mest kjente life-coacher. Han ble i 2003 rangert blant ”Top 200 Business Gurus” av Harward Business School Press og i 2007 var han på ”Forbes Magazines ”celebrity 100 list

Ta kontakt med oss hvis du blir nysgjerrig og får lyst til å diskutere din virksomhet sin markedsplan i lys av  de grunnleggende menneskelige behov.

Einar Undseth- daglig leder
FREEDOM CONSULTING AS
mobil 913 22 791
einar@freedomconsulting.no

FreedomC_logo_blue_gjennomsiktig[4] kopi