Metodikk og verktøy

pileple

Freedom Consulting lager og gjennomfører skreddersydde utviklingsprogram basert på velprøvde og godt etablerte modeller og verktøy.

 

FREEDOM ROI audit™ – Avdekker raskt forbedringsmuligheter          

Systematisk gjennomgang av virksomhetens forretningsstrategi, markedsstrategi/posisjonering, samarbeidspartener, prestasjonskultur og lagoppstillingen – med forslag til forbedringer. 
Strategirevisjon og evaluering av implementeringsprosessen. 
Gapanalyse mot ”beste praksis”, i tett dialog med virkomheten

 

FREEDOM Strategy™ – Strategier som fungerer

  • Prosess for å utvikle og forankre tydelige ambisjoner (mål og visjoner), sette fremgangsmål (KPI er) identifisere strategiske muligheter, gjøre strategiske valg og konkretisere strategiske handlingsplaner .
  • I dette ligger også spissing av forretningsideer/forretningskonsepter, vurderinger knyttet til allianser og oppkjøp og organisering for vekst. Med et blikk inn i fremtiden gjennom scenario- bygging og en kontinuerlig strategisk avsjekk mot endringer i omgivelsene.
  • Den strategiske tenkingen bygger på prinsippene Beyond Budgeting – den måling av fremgang og fleksibilitet er sentralt.

 

FREEDOM Brands™ – Merkevarer for mennesker

  • Prosess og nøkler – som med utgangspunkt i selskapets overordnede mål og strategier samt markedssituasjonen – utvikler merkevarestrategier og strategiske tiltak for å utvikle sterke merkevarer
  • Utgangspunktet er en analyse (forståelse) av målgruppene, deres behov/preferanser, merkets status (posisjon) i dag og konkurrentenes posisjoner. 
Resultatet er: Presisering av målgrupper og tydeliggjort ønsket posisjon. Merkets egenskaper, 
fordeler, verdier, personlighet og merkets kjerne. 
Merkevarearkitekturen og strategiske tiltak og føringer for alle kontaktflater.

 

FREEDOM Sales™ – Fra kunnskap om salg til salgsresultater                                

  • Verktøy og trening i å forbedre salgsprestasjoner (utvikle prestasjonskulturer). 
Fokus på ferdighet knyttet til strukturell salgskompetanse (salgsmetodikk) og relasjonskompetanse.
  • Verktøy for mental trening (selvledelse) for å bygge en vinnertilstand. 
Utvikle skreddersydde salgsmodeller og oppfølgingsprogrammer – 
med måling av selgernes prestasjoner. 
Bruk av verktøy fra Thomas Person Profil Analyse, GROW coaching og Kommunikologi og GAP Vision prestasjonsmåling-

 

FREEDOM Coach™ –  Coaching for bedre prestasjoner

  • Prosess for å hjelpe mennesker til å formulere  sine mål og nå dem
  • Fokus på intensjoner/hvordan vi ønsker å ha det  – målbildet, identifisere utviklingsområder og trene for å oppnå rett tilstand.
  • Oppnå, endre på og/eller ta bort (fjerne).
  • Rammene for utvikling er trygge, forankret i egne styrker og ressurser.
  • Benytter nøkler fra Kommunikologi og det anerkjente coaching-verktøyet GROW, i tillegg til Thomas Person Profil Analyse (DISC).
  • Brukes i ledergrupper, salgsteam, kundesenter – både individuelt og kollektivt. Fokus på rammer som tilrettelegger for prestasjonskultur og prestasjonstilstand
  • Med utgangspunkt i hva gruppen/personen ønsker å
  • Oppnå, endre på og/eller ta bort (fjerne)

 

FREEDOM Equity™ –  Utvikler selskapers verdi

  • Vurdering av virksomheters verdi ved markedets attraktivitet og virksomhetens konkurransestyrke.
  • Innspill til strategiske grep for verdiøkning av virksomheten i en 3-5 års periode
  • Gjennomføre Due dill prosesser med kartlegging av relasjoner og styrke i salg/markedsstrategi og ledelse.
  • Management Due Dill og Kommersiell DD. Inkludert kompetanse og kultur vurdering (Kompetanse Due Dill).
  • Bistå som midlertidige ledere og/ eller bistå i styrearbeide eller styringsgrupper – i utviklingsfasen.

 

FREEDOM Insight™ Measurement – Måling for utvikling

  • Det som blir målt blir gjort. Mål derfor de rette tingene.
  • Tilrettelegge for-  og etablere feedbackprogrammer.
  • Trene ledere og medarbeidere i å gi og ta imot sortert feedback
  • Planlegge og gjennomføre gruppesamtaler og dybdeintervjuer med kunder og …
  • Få direkte feedback på adferd fra kunder og samarbeidspartnere via GAP Vision. Med knytning mot beste praksis.
  • Humankapitalindexen

 

FREEDOM Creative™ – Nye rammer – nye ideer

  • Arrangerer kreative møteplasser for idegenerering og kreativ problemløsning.
  • Strukturerte prosesser for vurdering og valg av ideer, konsepter og løsninger.

 

 ”En ide kan neppe kalles ny hvis den ikke provoserer"
- Oscar Wilde