Som markedsførere er det vår jobb å knytte relasjoner med våre målgrupper som både tilfredsstiller deres behov og understøtter og bygger merkevaren vi representerer. Men, hvordan vet vi hvilke behov som er ”knappen å trykke på” for å få respons?
Tony Robbins* jobber med utgangspunkt følgende 6 grunnleggende behov som drivkrefter i mennesker:
- Forutsigbarhet: Behovet for sikkerhet og komfort. Vi vil vite hva som kommer til å skje.
- Variasjon: Behovet for å bli stimulert, spenning og oppleve nye ting.
- Bety noe: Behovet for å føle seg verdifull og viktig og bli sett.
- Relasjoner: Behovet for å tilhøre et fellesskap.
- Vekst: Jeg vil utvikle meg og hele tiden lære.
- Bidrag: Det jeg gjør skaper en forskjell.
Les mer om drivkreftene og hvordan ta hensyn til dem i relasjonsbygging og merkevareutvikling her Artikkel Basic needs to rethink marketing
*Tony Robbins er en av verdens mest kjente life-coacher. Han ble i 2003 rangert blant ”Top 200 Business Gurus” av Harward Business School Press og i 2007 var han på ”Forbes Magazines ”celebrity 100 list”
Ta kontakt med oss hvis du blir nysgjerrig og får lyst til å diskutere din virksomhet sin markedsplan i lys av de grunnleggende menneskelige behov.