6 grunnleggende behov hos mennesker som markedsførere bør ta hensyn til

September 14, 2013

6 basic needs to marketingSom markedsførere er det vår jobb å knytte relasjoner med våre målgrupper som både tilfredsstiller deres behov og understøtter og bygger merkevaren vi representerer. Men, hvordan vet vi hvilke behov som er ”knappen å trykke på” for å få respons?

Tony Robbins* jobber med utgangspunkt følgende 6 grunnleggende behov som drivkrefter  i mennesker:

  1. Forutsigbarhet:  Behovet for sikkerhet og komfort. Vi vil vite hva som kommer til å skje.
  2. Variasjon: Behovet for å bli stimulert, spenning  og oppleve nye ting.
  3. Bety noe: Behovet for å føle seg verdifull og viktig og bli sett.
  4. Relasjoner: Behovet for å tilhøre et fellesskap.
  5. Vekst: Jeg vil utvikle meg og hele tiden lære.
  6. Bidrag: Det jeg gjør skaper en forskjell.

Les mer om drivkreftene og hvordan ta hensyn til dem i relasjonsbygging og merkevareutvikling her Artikkel Basic needs to rethink marketing

*Tony Robbins er en av verdens mest kjente life-coacher. Han ble i 2003 rangert blant ”Top 200 Business Gurus” av Harward Business School Press og i 2007 var han på ”Forbes Magazines ”celebrity 100 list

Ta kontakt med oss hvis du blir nysgjerrig og får lyst til å diskutere din virksomhet sin markedsplan i lys av  de grunnleggende menneskelige behov.